PRIVATLIVSPOLITIK FOR SÆD AUTOSERVICE, ALLAN CHRISTIANSEN A/S
1. INDLEDNING:
Denne politik beskriver, hvordan vi anvender
og beskytter persondata, og skal sikre, at medarbejderne har kendskab til de
regler, der gælder for brug af de persondata, som de har adgang til som led i
deres arbejde. Denne politik supplerer vores andre politikker om it-sikkerhed,
internet og e-mail o.l.
Denne politik har til formål at opfylde
kravene i Persondataforordningen, herunder særligt art. 13.
Torben Christiansen er ansvarlig for
opdatering og kontrol af politikken.
Hvor der i politikken henvises til lovartikler
refererer dette til Persondataforordningen, og hvor der er tale om
paragraf-henvisninger, sker dette til Persondataloven.
2. GENERELT OM BEHANDLING AF PERSONDATA:
Enhver behandling af persondata i vores
virksomhed sker under henvisning til principperne om lovlighed, rimelighed og
gennemsigtighed. Persondata indsamles alene til udtrykkeligt angivne og
legitime formål, ligesom vi iagttager princippet om dataminering. Vi
tilstræber, at alle oplysninger er korrekte og ajourførte, ligesom principperne
om opbevarings-begrænsning, integritet og fortrolighed og ikke mindst
ansvarlighed er sat i højsædet.
Hvis du har spørgsmål til vores behandling af persondata
og denne persondatapolitik, er du altid velkommen til at kontakte Torben
Christiansen, der har det interne overordnede ansvar herfor.
3. DATAANSVARLIG: Sæd AutoService, Allan Christiansen A/S er
dataansvarlig, og vi sikrer, at dine persondata behandles i overensstemmelse
med lovgivningen.
Kontaktoplysninger: Sæd AutoService, Allan Christiansen A/S
Sønderløgumlandevej 4, Sæd
6270 Tønder
Cvr. nr. 25278267
Telefonnr.: 74722844
e-mail: post@saedautoservice.dk
Website: www.saedautoservice.dk
4. BEHANDLINGSFORMÅL; KATEGORIER AF OPLYSNINGER, DER BEHANDLES:
Formålet med behandling af persondata kan være
mangeartede, men følgende eksempler er de mest gængse. Hvis vi undtagelsesvist
skal behandle persondata til formål, der er uforenelige med nedenstående, vil
du blive orienteret herom. Tilsvarende gælder, såfremt vi indsamler eller behandler
persondata fra andre end dig.
-
gennemførelse af
ordrer.
-
registrering af
køretøjer.
-
håndtering i
forbindelse med forsikringsskader
-
opfyldelse af
reklamations- og garantiforpligtelser.
-
opfølgning på salg,
udlejning og værkstedsbesøg.
-
kommunikation i forbindelse
med din ordre eller andre forespørgsler til os.
-
sikring af
brugervenlighed og sikkerhed.
-
optimering af vores
digitale løsninger.
-
mulighed for at
deltage i kundeundersøgelser, konkurrencer, lodtrækninger, m.m. via digitale
løsninger.
-
Arkiv over registrerede
produkter og tilhørende personlige
oplysninger.
4.1 HVILKE DATA INDSAMLES: Vi anvender data om dig for at opfylde vores aftale
med dig samt for at gøre vores service bedre og sikre kvalitet i vores
produkter og tjenester. De persondata, vi behandler, omfatter:
4.1.1 Automatisk indsamlede data: Vi har en række digitale løsninger baseret på forskellige teknologier med
det formål at sikre brugervenlighed og sikkerhed. Disse teknologier kan
automatisk opsamle data for at kunne tilbyde den bedst mulige løsning, enten
direkte af os eller af en tredjepart på vegne af os. Analyse af klikstrøms data
og cookies er eksempler på dette. Det gælder eksempelvis vores kontaktfunktion
på websiden og den automatiske tidsbestilling herigennem.
Alle besøg til en digital løsning medfører, at der
sendes oplysninger fra den browser, du benytter, til en server. Det er via
analyse af disse data, at vi optimerer de digitale løsninger. Data opsamles via
tredjepart på vegne af os. Der kan opsamles data om din browser for at
administrere vores system og foretage interne, marketingsrelaterede analyser
baseret på din adfærd.
Eksempler på data, der opsamles og analyseres:
-
dato og tidspunkt for
besøg
-
de sider, der besøges
i løsningen
-
IP-adressen, du
benytter - IP-adressens geografiske
placering
-
oplysninger om den
anvendte browser og computer (type, version, operativsystem m.m.)
-
URL fra
henvisningssted (siden, hvorfra den besøgende er kommet til vores løsning)
Vi anvender Google Analytics der fungerer som
databehandlere for os. Vi er dataansvarlige for det indsamlede data, og de
indsamlede data bliver ikke videregivet, medmindre der foreligger et samtykke
eller der er tale om en retsligt krav.
Du kan læse mere om vores brug af cookies nedenfor i pkt. 11.
4.1.2 Oplysninger du selv
afgiver: Vi noterer naturligvis de oplysninger, du selv giver os i forbindelse med
et fysisk besøg eller et besøg på vores webside.
Eksempler på data, som du aktivt afgiver, er som oftest almindelige og
omfatter navn, adresse, telefonnummer, e-mailadresse m.v. og stammer oftest fra:
-
Oplysninger du deler
med os via sociale medier
-
Oplysninger sendt på
e-mail
-
Oplysninger vi
modtager fra dig i forbindelse med gennemførelse af ordre
-
Oplysninger du deler
med os, når du deltager i undersøgelser, events og konkurrencer
Listen er ikke udtømmende.
5. BEHANDLINGSGRUNDLAG:
Persondata
behandles hovedsagelig med hjemmel i art. 6.1.b, idet behandling er nødvendig
af hensyn til opfyldelse af kontraktsretlige forpligtelser mellem os.
Visse
oplysninger, herunder følsomme, behandles i videst muligt omfang på baggrund af
et samtykke, jf. straks nedenfor.
6. MODTAGERE OG VIDEREGIVELSE AF PERSONDATA:
Vi videregiver udelukkende persondata til tredjepart i
overensstemmelse med, hvad der er anført i denne privatlivspolitik.
Vi kan videregive dine oplysninger, såfremt vi er forpligtet til at
videregive eller dele disse, for at overholde en retslig forpligtelse.
Videregivelse kan også ske efter anvisning fra en domstol eller en anden
myndighed, eller for at beskytte varemærker, rettigheder eller ejendom. Dette
indebærer udveksling af oplysninger med andre virksomheder og organisationer
med henblik på beskyttelse mod svindel.
Vi anvender tjenesteudbydere og databehandlere, der
udfører arbejde på vores vegne. Tjenesterne kan fx være server hosting og
systemvedligeholdelse, analyse, betalingsløsninger, adresse- og
soliditetskontrol, e-mail service, m.m. Disse samarbejdspartnere kan få adgang
til data i det omfang, det er nødvendigt for at levere deres tjenester og
services. Samarbejdspartnerne vil være kontraktligt forpligtet til at behandle
alle data strengt fortroligt, og har dermed ikke tilladelse til at anvende data
til andet end, hvad der er omfattet af den kontraktuelle forpligtelse overfor
os. Vi kontrollerer, at vores samarbejdspartnere indenfor databehandling
overholder deres forpligtelser. Såfremt vi videregiver dine oplysninger
til en tjenesteudbyder eller databehandler udenfor EU, sikrer vi, at vi overholder
de krav lovgivningen stiller til sådanne overførsler.
Vi indsamler aldrig persondata, uden at du selv har givet os disse
oplysninger ved registrering, køb eller deltagelse i en undersøgelse m.v.
7. OPBEVARINGSTID OG SLETTEPOLITIK:
Vi gemmer oplysninger om dig, så længe vi har et legitimt og sagligt
grundlag herfor, herunder så vi har mulighed for at betjene dig og din bil
bedst muligt.
Som udgangspunkt vil alle persondata blive slettet
efter 5 år efter afslutning af kundeforholdet, hvorved der menes sidste aktive
transaktion. Persondata kan blive gemt længere, såfremt der er et sagligt behov
herfor, eksempelvis hvis et retskrav skal fastlægges, gøres gældende eller
forsvares, jf. art. 17.3.e.
Cookies, jf. pkt. 11 slettes dog senest 12 måneder
efter brug.
Du har en ret til at anmode om indsigt i
forhold til de oplysninger, som vi behandler. De oplysninger, du kan anmode om
er i hvert fald:
-
at der behandles
persondata
-
hvad der
behandles
-
formålene med
behandlingen
-
de berørte
kategorier af persondata (almindelige eller følsomme)
-
tidsrummet, hvori
de behandles, herunder opbevares
-
retten til at o
anmode om
berigtigelse eller sletning
o
indgive klage til
Datatilsynet
Du har ret til at
få urigtig oplysninger om dig selv korrigeret uden unødig forsinkelse. Du må
selv tage initiativet til en sådan berigtigelse.
Du kan ligeledes anmode om at blive slettet
(”retten til at blive glemt”), dog først efter udløbet af vores
lovgivningsmæssige opbevaringspligt i medfør af bogføringsloven. Du kan også kontakte os, hvis du mener, at dine persondata bliver behandlet
i strid med lovgivningen eller andre retlige forpligtelser.
Når du henvender dig med en anmodning om at få rettet
eller slettet dine persondata, undersøger vi, om betingelserne er opfyldt, og
gennemfører i så fald ændringer eller sletning så hurtigt som muligt.
Hvis du ønsker adgang til de oplysninger, som er
registreret om dig hos os via vores cookies, skal du rette henvendelse på post@saedautoservice.dk.
Er der registreret forkerte data, eller har du andre indsigelser, kan du rette
henvendelse samme sted. Du har mulighed for at få indsigt i, hvilke
informationer der er registreret om dig, og du kan gøre indsigelse mod en
registrering heroverfor.
9. DATAPORTABILITET OG PROFILERING:
Du har ret til
at modtage de persondata, du har stillet til rådighed for os, og dem, vi har
indhentet om dig hos andre aktører på baggrund af dit samtykke. Hvis vi
behandler data om dig som led i en kontrakt, hvor du er part, kan du også få
tilsendt dine data. Du har også ret til at overføre disse persondata til en
anden tjenesteudbyder.
Hvis du ønsker
at bruge din ret til data-portabilitet, vil du modtage dine persondata fra os i
et almindeligt anvendt format.
Vi foretager i almindelighed ikke profilering,
dvs. automatiserede afgørelser til brug for analyser eller lignende.
10. SAMTYKKE:
Hvor samtykke er nødvendigt som
behandlingsgrundlag, skal vi kunne dokumentere, at der foreligger et sådant.
Derfor kræver vi altid et samtykke skriftligt.
Et samtykke er en
frivillig, specifik, informeret og utvetydig viljestilkendegivelse omkring en
behandling af personoplysninger. Du kan til enhver tid trække dit samtykke
tilbage, og såfremt det er eneste behandlingsgrundlag, vil fremtidig behandling
ophøre. Vores opbevaringspligt og -ret ændres dog ikke heraf.
Samtykket
kan trækkes tilbage ved at rette henvendelse til os på de kontaktoplysninger,
der er anført under pkt. 8.
11. COOKIES:
11.1 Hvad er cookies?
Cookies er små tekstfiler, der indeholder bogstaver og
tal, som sættes på din computer eller anden enhed. Cookies sættes, når du
besøger et websted, der bruger cookies og de kan bruges til at holde styr på
hvilke sider du har besøgt, de kan hjælpe dig til at fortsætte, hvor du slap
eller de kan huske dine sprogindstillinger eller andre præferencer. Der er
ingen personlige oplysninger gemt i vores cookies, og de kan ikke indeholde
virus.
Hvis vi placerer cookies, bliver du informeret om
anvendelsen og formålet med at indsamle data via cookies. Samtidig bliver du
bedt om at afgive dit samtykke. Nødvendige cookies til sikring af
funktionalitet og indstillinger kan dog anvendes dog uden dit samtykke.
11.2 Cookietyper og deres
formål: Formålet
med cookies er at foretage trafikmåling og lette din brugeroplevelse af
websiden. Websiden bruger cookies fra Google
Analytics til at måle trafikken på websitet.
Du kan fravælge cookies fra Google Analytics her: http://tools.google.com/dlpage/gaoptout
11.3 Slet eller slå cookies
fra i browseren: Du kan altid afvise cookies på din computer ved at
ændre indstillingerne i din browser. Hvor du finder indstillingerne afhænger
af, hvilken browser du anvender. Du skal dog være opmærksom på, at hvis du gør
det, er der mange funktioner og services på internettet, du ikke kan bruge.
Alle browsere tillader, at du sletter dine cookies
samlet eller enkeltvis. Hvordan du gør det afhænger af, hvilken browser du
anvender. Husk, at bruger du flere browsere, skal du slette cookies i dem alle.
Læs mere om sletning og håndtering her: http://minecookies.org/cookiehandtering
12. SIKKERHED:
Vi beskytter dine persondata og har et sæt interne regler om informations-
og IT-sikkerhed.
Vores interne sikkerhedsregler indeholder instrukser og foranstaltninger,
der beskytter dine persondata mod at blive tilintetgjort, gå tabt eller blive
ændret, mod uautoriseret offentliggørelse, og mod at uvedkommende får adgang
eller kendskab til dem.
Vi har fastlagte procedurer for tildeling af
adgangsrettigheder til de af vores medarbejdere, der behandler persondata,
herunder følsomme. Vi kontrollerer deres faktiske adgang gennem logning, koder
og tilsyn. For at undgå datatab tager vi løbende back up af vores datasæt.
I tilfælde af et sikkerhedsbrud, der resulterer i en
høj risiko for dig for diskrimination, ID-tyveri, økonomisk tab, tab af omdømme
eller anden væsentlig ulempe, vil vi underrette dig om sikkerhedsbruddet så
hurtigt som muligt, ligesom vi har en lovbestemt anmeldelsespligt.
13. KLAGER (art. 77) :
Enhver registreret har ret til at indgive
klage til Datatilsynet over vores behandling af persondata.
Klage sker ved henvendelse til: Datatilsynet
Borgergade
28, 5.
1300
København K
e-mail:
dt@datatilsynet.dk
tlf:
3319 3200
14. VERSION OG OPDATERING:
Den hurtige udvikling af internettet betyder, at ændringer i vores
privatlivspolitik kan blive nødvendige. Vi forbeholder os derfor ret til at
opdatere og ændre nærværende retningslinjer for behandling af persondata. Gør
vi det, retter vi selvfølgeligt datoen for “sidst opdateret” nederst på siden.
I tilfælde af væsentlige ændringer giver vi dig besked i form af en synlig
meddelelse på vores webside.
Denne
privatlivspolitik er senest ændret den 24. maj 2018.